Ochtendrituelen

Ochtendrituelen
8 maart 2017 Joyce van Eerden

Heb jij moeite met opstaan? Of juist niet?

Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik ben altijd bezig mijn ochtendrituelen bij te schaven. En dat is niet altijd even makkelijk. Op tijd opstaan, niet snoozen, genoeg tijd nemen om te kunnen ontbijten… En dan heb je nog alle trends rond ochtendrituelen: oil pulling, sporten voor je naar je werk gaat, bullet proof koffie, en ga zo maar door!

Daarom even op een rijtje wat voor ochtendrituelen wel en welke niet voor mij werken – en waarom 🙂

Wat werkt niet voor mij?

Je hebt een paar trends die we steeds vaker zien, zoals de oil pulling en bullet proof koffie. En je hebt de gewoontes die ook steeds terugkomen in de adviezen, zoals het sporten voor je naar je werk gaat en koud af-douchen.

Oil pulling

Deze reiniging ‘s ochtends komt uit de ayurveda. Het idee daarachter is dat het je mond reinigt, je lichaam ontgift en het zou je zelfs moeten verjongen. Deepak Chopra is groot fan. Je neemt een eetlepel olie in je mond en laat dit dan 15 tot 20 minuten door je mond spoelen. Daarna spuug je het uit.

Hoe mooi dit ook klinkt, ik krijg het niet voor elkaar. Zelf word ik niet heel enthousiast van de hap olie in je mond, en 15 tot 20 minuten is ook wel echt lang. Dit lukt mij dus niet.

Bullet proof koffie

Een bullet proof koffie is een koffie met daarin een klont boter opgelost. De reden dat je dit zou moeten drinken ‘s ochtends is dat men zegt dat je er veel langer geconcentreerd mee kan werken en dat het het hongergevoel onderdrukt. Het is een hype die over komt waaien uit Amerika. Ik kan hier heel kort over zijn. Het maakt niet uit hoeveel voordelen deze koffie kan hebben, ik krijg het niet weg. Koffie met boter is niet mijn ding. 🙂

Sporten voor mijn werk

Dit is er een die ik heel graag zou willen kunnen. Maar helaas, dit is niet voor mij weggelegd. Het idee is dat je van sporten energie krijgt en dat je zo dus een kickstart van je dag hebt. Een keerzijde daarvan, althans keerzijde voor mensen die geen ochtendmensen zijn, is dat je een uurtje tot anderhalf eerder je bed uit moet om te kunnen sporten. En je sport moet er ook wel bij aansluiten. Niet iedere sportschool is open vanaf 7 uur. Daarnaast merk ik zelf dat ik ‘s ochtends te stijf ben voor yoga, te lang herstel nodig heb na hardlopen en dat mijn lichaam behoefte heeft aan nog wat warmte en een rustig ritme om wakker te worden. Maar voor een ieder die er wel energie van krijgt, een aanrader!

Koud af-douchen

Ik denk wel de gezondste van deze vier, koud af-douchen. Het is goed voor je doorbloeding, goed voor je afweersysteem en het is goed voor het wakker worden. Niet zozeer dat je schrikt, maar dat je lichaam zichzelf daarna weer moet opwarmen, dat is voor je lichaam de natuurlijke staat van wakker worden. Dus ja, het is gewoon goed voor je! Ieder jaar is er wel een periode dat het me lukt dit te doen, maar steeds verval ik weer in het oude patroon. Bijvoorbeeld als je je een keer niet zo lekker voelt, of als je echt haast hebt. En dan doe je het één keer niet, dat worden er twee en dat worden een paar maanden. Mijn vriend is er nu alweer weken mee bezig. Ik houd mezelf voor dat ik er weer mee ga beginnen als het iets minder koud is buiten. Dan is het makkelijker 🙂

Wat werkt voor wel voor mij?

Blijven er uberhaupt nog wel ochtendrituelen over die wel voor mij werken? Ja, dat zou je bijna denken! 😉 Maar ik heb er zeker wel een paar ochtendrituelen die mij wel goed wakker krijgen.

Niet snoozen

Waar ik echt baat bij heb, is het niet meer snoozen. Als je slaapt, heb je een cyclus. Deze cyclus herhaal je een paar keer per nacht. Je gaat van een lichte slaap, naar een diepe slaap en vervolgens naar je rem slaap, het gedeelte waarin je droomt. Je wordt het lekkerst wakker in je lichte slaap, na je rem slaap. Wanneer je wakker wordt van de wekker en deze snoozt, bestaat de kans dat je net weer aan het dromen bent (rem slaap) en dan opnieuw wakker moet worden. Per keer kun je vermoeider wakker worden. Snoozen is dus niet goed voor je verloop van de dag. Ik vind het persoonlijk best lastig om niet te snoozen en de verleiding blijft groot om het toch te doen. Maar sinds ik het niet meer doe, begin ik prettiger aan mijn dag. Volhouden dus!

Eerst een glas water

‘s Nachts droog je best wel uit. Om mijn lichaam wakker te laten worden, begin ik met van binnenuit hydrateren. Een glas lauwwarm water voor het douchen en daarna nog een. Een voordeel hiervan is dat je lichaam op gang komt, je maag wakker wordt en daardoor ook je hongergevoel stimuleert, zodat je daarna kunt ontbijten. Ennuh… werkt voor de stoelgang net zo goed als een kop koffie ‘s ochtends, is toch ook belangrijk 🙂

Niet op mijn telefoon kijken

Ik hoop dat jullie je hier allemaal in herkennen, dan lijk ik namelijk minder verslaafd. Ik had (lees: heb) altijd de neiging om ‘s ochtends zodra ik de wekker uit had gezet, op mijn telefoon te kijken. Een standaard rondje mail, whatsapp, facebook en instagram. Het blauwe licht geeft je een heerlijk vals gevoel van alertheid en dus alsof je wakker bent. Terwijl eigenlijk het enige wat het echt stimuleert, is dat je alweer bezig bent met wat er op andere plekken met andere mensen gebeurt. En je bent nog niet eens zelf je bed uit. Dus wat ik echt probeer is de dag te beginnen zonder telefoon. Eerst eruit, water drinken, douchen, haar doen, aankleden, mijn ontbijt en lunch maken, en dan pas eventueel een keertje door mijn telefoon lopen. Maar ik moet toegeven dat dit wel echt een zwakke plek van me is.

Tijd nemen voor ontbijt en een rustige start

Tot slot iets waar zowel ik als mijn vriend echt ons best voor doen, is het niet op de klok kijken. Zijn trein gaat ieder kwartier en ik ga op de fiets naar mijn werk. Dus waarom zou je constant op de klok kijken en dan opeens beginnen met haasten, terwijl het vaak maar één of twee minuten tijdwinst oplevert. Nu hebben we wel de luxe dat het bij ons niet uitmaakt of je nu om kwart voor of juist kwart over binnen komt lopen. Als je dat niet hebt, dan is dit een moeilijker punt. Maar het niet meer op de klok kijken, geeft echt rust. Dus het is wel een aanrader om in je ochtendritueel in te passen.

Mijn vriend kiest ervoor om ‘s ochtends zijn ontbijt op te eten aan de eettafel. Ik begin de dag meestal met een groene smoothie en een plak bananencake die ik dan meeneem naar mijn werk en daar rustig op eet. Ik ben vaak de eerste, dus dan kan ik in alle rust opstarten en mijn ontbijtje opeten.

En wat doe jij?

Nu weet je precies hoe mijn ochtenden eruit zien! We hebben natuurlijk nog genoeg dingen die we graag zouden willen aanpassen, maar voor nu past dit bij ons leven. Wat is jouw ochtendritueel? Of wat zou je het liefst willen?

Comments (0)

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*